Bescherming het hele jaar rond of alleen in de winter. Een goede dektent houd de boot veel droger en schoner en beschermt tegen de zon. Onze boottenten worden gemaakt van het sterke Solartex, WeatherMax80 of TopNotch, dit doek is heel slijtvast, rekvast, sterk, waterdicht en ademend. Regendruppels komen er niet in maar waterdamp kan wel door het doek heen ontsnappen, hierdoor droogt de boot goed op en blijft alles ook zoveel mogelijk droog waardoor je veel minder snel last krijgt van schimmels, weervlekken en algengroei. Bovendien is het doek lichter van gewicht terwijl het toch sterker is dan de meeste andere doeksoorten. Omdat een complete dektent voor bijvoorbeeld een 45ft schip door 1 persoon te tillen is, is het opbouwen relatief makkelijk.
Zowel een winter- als een zomertent is het hele jaar rond te gebruiken, er is echter wel wat verschil. Bij een wintertent gaan we er vanuit dat je in het najaar de tent opbouwt en in het voorjaar weer er af haalt. Je wilt niet iedere week bij de boot kijken of alles nog in orde is. Een wintertent maken we daarom meer 'stormproof', het nadeel is dat je wat langer bezig bent om hem op te bouwen. Een zomertent moet natuurlijk goed zitten en tegen het weer kunnen maar het is ook belangrijk dat je hem makkelijk kunt opbouwen, je wilt niet na een weekeinde varen uren bezig zijn om de tent weer op de boot te zetten, we maken de tent daarom goed maar wel zo gemakkelijk mogelijk.
Benieuwd wat we voor jou boot kunnen maken en wat dat kost? Neem even contact op.
Een mooie huik past goed en zorgt ervoor dat het zeil beschermd op de giek ligt waarbij het vocht weg kan omdat je anders snel vieze vlekken en weervlekken in het zeil krijgt. Bovendien is het goed om de huik niet te diep onder de giek te maken. Als deze over de buiskap strijkt dan zie je toch snel dat dit slijtage aan de kap veroorzaakt en dat is zonde.
De huik wordt voorzien van steekgespen aan de onderzijde zodat je de huik heel snel en makkelijk dicht of juist open kan maken, ook met koude handen. Aan de voorkant wordt een goede kwaliteit YKK-rits gebruikt, de rits wordt afgedekt voor de zon zodat deze langer meegaat. Aan de bovenkant van de huik wordt een band met een gesp gezet die om de mast wordt vast gezet voor een zo goed mogelijk afdichting waarbij er dus minimaal water langs de mast loopt. Wij gebruiken graag een moderne doeksoort die slijtvaster is en een hogere treksterkte heeft dan het klassieke acryldoek. Maar we kunnen ook altijd de doeksoort en kleur van de kap gebruiken zodat je een mooi geheel krijgt.
Het inmeten van een huik is natuurlijk een klusje voor de zeilmaker wanneer je een huik bij ons besteld. Het inmeten is echter niet zo moeilijk en wanneer je je huik graag extra snel klaar wilt hebben dan kunnen we je een meetformulier mailen zodat je aan de hand hiervan binnen een kwartiertje zelf een paar maten opneemt en deze aan ons doorstuurt zodat we extra snel aan de slag kunnen met jou nieuwe huik. Het formulier kan je hier beneden opvragen, benieuwd naar de prijs? Geef direct de lengte van de giek en het type boot aan ons door, dan laten we snel weten wat de kosten zijn.
Of je nu veel vaart of niet, na een tijdje worden kappen, hoezen en zeilen vies. Door ze professioneel te laten reinigen knappen ze meestal enorm op. Buiskappen, tenten, huiken en hoezen e.d. worden gereinigd en vervolgens geimpregneerd zodat ze weer goed waterdicht zijn. Tijdens het reinigen kijken we de naden en ruiten ook direct even na en wanneer we mankementen ontdekken dan nemen we contact op om te overleggen of deze gerepareerd moeten worden.
Een mooie strakke buiskap met veel functionaliteit, duurzaamheid en een mooi model. Voor een goede buiskap neem je het beste contact met ons op. We bespreken graag de wensen om de nieuwe kap helemaal naar de zin te maken.
Een nieuwe bootkap kan op een bestaand frame worden gebouwd wanneer dit frame nog in orde en symmetrisch is. Als het nodig is dan kunnen wij natuurlijk een nieuw buizenframe maken, dit frame wordt altijd van RVS316 gemaakt. Dit is roestvaststaal van de beste categorie die ook op zee geen roestpuntjes gaat vertonen. We gebruiken altijd 22 of 25mm doorsnede buizen en RVS buisbeslag.
Bij een nieuwe sprayhood kan indien gewenst direct een kuiptent ontworpen worden voor meer buitenruimte, vooral met slecht weer erg fijn maar ook bij veel zon kan het dak worden opgezet voor wat schaduw.
We kiezen graag voor een vooruitstrevende doeksoort van bijvoorbeeld WeatherMax80 of TopNotch omdat deze doeksoorten sterker, slijtvaster en kleurvaster zijn dan de meeste andere doeksoorten. Bovendien hebben ze net als een goede jas ademende eigenschappen zodat uit een afgesloten tent toch het vocht kan ontsnappen waardoor je veel minder snel last krijgt van weervlekken, schimmels en algengroei.
Voor je sloep maken we in overleg met jou een mooi model kap die past bij het model van de sloep. De nieuwe kap kan op een bestaand frame worden gebouwd als het oude frame nog in orde is. We kunnen anders ook een nieuw frame maken. Een nieuw frame maken we altijd van RVS-buizen van 25mm doorsnede en wordt gemonteerd met RVS buisbeslag.
Over het algemeen kiest de klant er bijna altijd voor om achter aan de sloepkap een achterkleed te kunnen vastritsen zodat de hele kuip van de boot afgesloten wordt voor water en vuil.
Voor een nieuwe sloepkap adviseren wij doek van Solartex, WeatherMax80 of TopNotch omdat deze doeksoorten uitermate duurzaam zijn. Ze zijn sterker, slijtvaster en kleurvaster dan bijna alle andere doeksoorten, bovendien hebben ze ademende eigenschappen zodat de sloep na het varen in natte omstandigheden gewoon afgesloten kan worden en het vocht toch goed kan ontsnappen. Regendruppels kunnen niet door het doek naar binnen maar waterdamp kan wel naar buiten.
Wanneer de sloep op trailer staat dan spreken we vaak af dat je de sloep een keer komt brengen, we zetten hem dan bij ons in de loods waar we er aan kunnen werken. We hebben dan een kleine week nodig om de nieuwe sloepkap te maken. Lukt het niet om de boot langs te brengen dan komen wij naar de sloep toe, dat is ook geen probleem.
Dekzeilen van kleinere bootjes en sloepen zijn perfect te maken van Solartex, WeatherMax80- of TopNotch-doek. Deze doeksoorten zijn zeer sterk, slijtvast en bovendien kan het vocht uit de afgesloten boot ontsnappen. Wanneer er bij slecht weer wat vocht in de boot is gekomen door de regen o.i.d. dan kan de boot na het afsluiten toch nog goed opdrogen en blijven de kussens langer mooi, krijg je veel minder snel last van weervlekken, schimmels en algengroei.
Wanneer we een dekzeil voor jou boot mogen maken dan kan je de boot op trailer bij ons brengen zodat we hem in onze werkplaats kunnen zetten om het dekkleed te maken. Wanneer je niet de mogelijkheid heb om de boot te brengen dan kunnen wij ook naar de boot komen om de maten op te nemen en later het dekzeil te monteren.
Stuurwielhoezen, lierhoezen en andere hoezen voor de watersport maar ook voor andere toepassingen maken we van diverse doeksoorten. Aan boord van het schip is het vaak wel mooi om hoezen van hetzelfde materiaal te maken als de buiskap en de huik. Over het algemeen gebruiken we dan WeatherMax80 of TopNotch doek vanwege de ademende eigenschappen en goede duurzaamheid maar ook andere soorten doek zijn uiteraard mogelijk.
Als je een hoes nodig hebt voor een object met een kwetsbaar oppervlak, een lak die snel krast bijvoorbeeld, dan kunnen we daarvoor een hoes leveren van een gevoerde doeksoort. De viltlaag aan de binnenkant van het doek is speciaal ontwikkeld om kwetsbare oppervlakken zoveel mogelijk te beschermen. Tevens heeft dit doek een ademende werking zodat vocht zich niet ophoopt onder het doek maar goed kan verdampen.
Voor bepaalde agrarische toepassingen en hoezen voor tuinsets, barbecues etc. adviseren we vaak bisonyl.